Kunstmanifestatie Werken

Ondersteuning van de Kunstmanifestatie Werken vanuit het bestuur van het Instituut voor Toegepaste Integrale Waanzin.  Met Werken brachten vijf kunstenaars een ander perspectief op het Beverwijkse industrieterrein.

Persbericht

Inspiratie op een industrieterrein in Beverwijk

Ver vanuit de polder zie je het eerste kunstwerk al wapperen in de wind. Fel neon oranje doek hangt in bogen aan de containerkraan op een transportterminal in het Beverwijkse Business Docks. Het is het werk van André Pielage, die uitgenodigd door het Instituut voor Toegepaste Integrale Waanzin hiermee zijn perspectief geeft op het Beverwijkse industrieterrein. De kleur oranje is zo fel, dat geen camera het goed kan vangen, met het blote oog is het  een spel van vlammen in de wind tegen de grijze hemel. “Als je het eenmaal gezien hebt, kan je het niet meer ont-zien,”; zegt Pielage er zelf over. Van 8-18 oktober is dit werk, samen met het werk van vier andere kunstenaars hier in de buitenlucht geëxposeerd als onderdeel van de kunstmanifestatie WERKEN.

De curator van de manifestatie, Jaap Velserboer, nodigde vijf kunstenaars uit om een werk te maken geïnspireerd op het Beverwijkse industrieterrein. Jaap: “In dit gebied kom je niet als je er niet specifiek moet zijn, maar de kunstenaars we rond leidden, waren bijna allemaal meteen enthousiast.” Woordkunstenaar Steven de Peven zag bijvoorbeeld meteen het gebrek aan gezelligheid en sfeer in het gebied, en besloot om er iets aan te doen. Hij pakte met rollen kanten randjes en gordijntjes bijvoorbeeld een dichtgetimmerd pand aan, dat al tijden midden op het industrieterrein staat te wachten op een wijziging van het bestemmingsplan. De titels van zijn werk zijn onderdeel van de kunst, zo is er ‘bovenkant’, ‘onderkant’, ‘zijkant’, en zijn er door de gehele kunstmanifestatie referenties te vinden. Er is ‘binnenkant’, ’achterkant’, ‘de juiste kant’ en ga zo maar door. Hiermee heeft de kunstenaar onbedoeld een geweldige uitdaging gemaakt voor kinderen die de door de organisatie gemaakte speurtocht volgen, en zo tijdens de herfstvakantie op zoek kunnen naar ‘alle kanten van het industrieterrein.’

Oscar Peters liet een ware vulkaan herrijzen langs de drukke Parallelweg. Toevallige voorbijgangers stoten elkaar aan: “Kijk nou Ans! Een vulkaan!” Het is ook een onnatuurlijk schouwspel op een industrieterrein. Bovenop de vulkaan draait een grotesk reuzenrad, met een lugubere verrassing op de achterkant. Een menselijk skelet draait daar rondjes door de mond van de vulkaan. “Rondjes langs de rand van het bestaan.” Zegt Peters zelf. “In die zin staat het werk ook symbool voor de tijd waar we nu in leven.” Om de achterkant te kunnen zien, kunnen mensen om de vulkaan heen rijden, waarbij ze gewoon in de auto kunnen blijven. Ook toepasselijk in de huidige tijd.

Velserboer heeft het contrast met dit grootse werk gezocht bij Simone de Groot; “Haar werk staat voor rust, en het vinden van de menselijke maat.” Aan de kop van de haven ging de Haarlemse de Groot op zoek naar ruimte voor bezinning tussen containerschepen en een drukke vierbaansweg. Zij liet zich daar bij inspireren door het nummer “Sittin’ on the dock of the bay” van Otis Redding. Om zichzelf te helpen plaatste ze twee boeien in het water, een met ‘adem in’, en de ander met ‘adem uit’. “Een herinnering aan de essentie.”; alsdus de kunstenaar die elke dag van 12.00 tot 15.00 aanwezig is op een bankje op deze locatie.

De organisatie van de kunstmanifestatie heeft een hele hoos aan lokale bedrijven aangetrokken om te helpen bij het tot stand brengen van het evenement. Zij leverden materialen, locaties en inspiratie. Braam recycling is een goed voorbeeld, een familiebedrijf dat al 85 jaar grond verwerkt in de IJmond. Zij hebben een kenmerkende ondoordringbare muur om het terrein heen staan, die als vanzelf al de nieuwsgierigheid van de voorbijganger wekt. Kunstenaar Bethany de Forest bouwde de muur en het hek na in miniatuur. De Forest: “Toen ik hier voor het eerst kwam ging mijn verbeelding aan, het is eigenlijk meteen ‘mijn muurtje’ geworden.” Door haar maquette stereoscopisch te fotograferen, heeft ze een 3d-beeld gecreëerd dat bezoekers door industriële kijkers op locatie kunnen zien. Het lijkt net of je naar het gebied kijkt waar de kijker op is gericht, maar dan met een aantal toevoegingen van de kunstenaar. Wat is echt en wat is een toevoeging? Bethany de Forest geeft haar eigen perspectief, en maakt zo de reis van bezoekers op een onbestemd industrieterrein in de provinciestad Beverwijk de moeite waard.

Periode:

oktober 2020

Partners

Mondriaan Fonds, het Rabobank Investeringsfonds, het Prins Bernhard Cultuurfonds, de gemeente Beverwijk, Stichting Industriecultuur, het TATA Steel Future Generations Fonds, en de Ondernemersvereniging IJmond.

Website

www.itiw.nl